BMW 520 IA

BMW 520 IA

Kjøpt ny hos Hamar bil – oppgradert med Rondell 98 felger og mørk solfilm på side og bakruter. Bilen har gått over 270 000 km, foreløpig den beste BMW jeg har hatt.

 

5-Serien fikk navnet fordi dette var den femte serien «nye modeller» etter V-8 og Isetta. 5-Serien skulle erstatte  sedanmodellene 1500, 1800 og 2000. Karosseriet ble designet av Marcello Gandini, basert på Bertones 1970 BMW Garmisch 2002ti utstillingsmodell fra bilutstillingen i Genève.

5-Serien startet BMWs tradisjon med å navngi modellene ved tre sifre. Det første sifferet (i dette tilfellet «5») angir modellen, og de følgende to sifrene angir vanligvis motorstørrelsen i desiliter. I tillegg legges flere bokstaver eller tall til på slutten av dette tresifrede tallet for å angi drivstofftype (bensin eller diesel), motor- eller girkassespesifikasjoner eller karosseritype. Opprinnelig sto en «i» for at motoren var utstyrt med elektronisk innsprøytning. 520IA blir da en 2 liters innsprøytningsmotor med automat gearkasse. Dette er type E 39 og ble produsert fra 1996 til 2002(stasjonsvogn til og med April 2004). Den ble etterfulgt av E60.

Bil

Bil

Tagget med:

Kommentér